Autor |
Wiadomość |
DREAMowiec
Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 370
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Hatfield/k.Londynu
|
|
Chiptuning |
|
Chiptuning jest to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika.
Samochody obecnie produkowane z zasilaniem wtryskowym maja urządzenia zwane sterownikami. Są to komputery czuwające nad parametrami pracy silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. Regulują ilością dostarczanego paliwa, kąt wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku w zależności od obciążenia pojazdu, temperatury silnika i jego prędkości obrotowej.
W komputerach sterujących silnikiem modyfikowana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią Eprom lub Flash. Niekiedy też modyfikuje się zawartość pamięci mikrokontrolera. Generalnie filozofia modyfikacji nie jest istotna dla uzyskanego efektu - znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja, niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU.
Auto wolnossące (bez turbo) można zwykle wzmocnić o ok. 8% mocy i 8%-10% momentu obrotowego modyfikując kilka podstawowych parametrów: dawkę paliwa, czas rozpoczęcia dawkowania, kąt wyprzedzenia zapłonu i mapę kalibracji sondy lambda. Niektóre auta poprawią się lepiej, innych nie da się zmodyfikować. Z punktu widzenia użytkownika rozsądne jest połączenie modyfikacji mechanicznej z elektroniczną. Przy stosunkowo prostych zestawieniach pozycji (np. sportowy wałek rozrządu z odpowiednio dobranym chipem) wzmocnienie może przekroczyć 15% mocy i momentu. Zużycie paliwa pozostanie bez zmian lub nieco spadnie (wynika to z faktu, że część wzrostu mocy pochodzi z przyśpieszenia zapłonu, więc nie wymaga paliwa).
Auto z turbiną (zarówno diesel jak i benzynowe) wzmacniamy od 20% do 30% chipem lub 15%-25% poprzez modyfikację sterowania pompy VP Bosch lub Lucas -modułem do TDI. Modyfikowane są ww. parametry oraz dodatkowo charakterystyka ciśnieniowa turbiny. Oczywiście w dieslach nie modyfikuje się zapłonu :-). Zużycie paliwa spada o ok. 5% dla turbodiesli (Moduł do TDI, HDI, JTD, VW PD - pozostaje bez zmian) i wzrasta o ok. 10% dla silników benzynowych turbodoładowanych.
tekst pobrany ze strony [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Wto 10:28, 22 Maj 2007 |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|