Forum - WILD POWER - Strona Główna
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Chiptuning

 
Odpowiedz do tematu    Forum - WILD POWER - Strona Główna » Nowinki i akcesoria tuningowe Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Chiptuning
Autor Wiadomość
DREAMowiec




Dołączył: 06 Lis 2006
Posty: 370
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Hatfield/k.Londynu

Post Chiptuning
Chiptuning jest to modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem umieszczonego w centralce sterującej (komputerze, ECU) silnika.

Samochody obecnie produkowane z zasilaniem wtryskowym maja urządzenia zwane sterownikami. Są to komputery czuwające nad parametrami pracy silnika w każdych warunkach prędkości i obciążenia. Regulują ilością dostarczanego paliwa, kąt wyprzedzenia zapłonu lub wtrysku w zależności od obciążenia pojazdu, temperatury silnika i jego prędkości obrotowej.



W komputerach sterujących silnikiem modyfikowana jest najczęściej zawartość zewnętrznej pamięci programu, umieszczona zwykle w układzie scalonym, zwanym pamięcią Eprom lub Flash. Niekiedy też modyfikuje się zawartość pamięci mikrokontrolera. Generalnie filozofia modyfikacji nie jest istotna dla uzyskanego efektu - znaczenie ma przede wszystkim dopracowanie programu i jego wszechstronna modyfikacja, niż sposób, w jaki zostanie on umieszczony w ECU.

Auto wolnossące (bez turbo) można zwykle wzmocnić o ok. 8% mocy i 8%-10% momentu obrotowego modyfikując kilka podstawowych parametrów: dawkę paliwa, czas rozpoczęcia dawkowania, kąt wyprzedzenia zapłonu i mapę kalibracji sondy lambda. Niektóre auta poprawią się lepiej, innych nie da się zmodyfikować. Z punktu widzenia użytkownika rozsądne jest połączenie modyfikacji mechanicznej z elektroniczną. Przy stosunkowo prostych zestawieniach pozycji (np. sportowy wałek rozrządu z odpowiednio dobranym chipem) wzmocnienie może przekroczyć 15% mocy i momentu. Zużycie paliwa pozostanie bez zmian lub nieco spadnie (wynika to z faktu, że część wzrostu mocy pochodzi z przyśpieszenia zapłonu, więc nie wymaga paliwa).


Auto z turbiną (zarówno diesel jak i benzynowe) wzmacniamy od 20% do 30% chipem lub 15%-25% poprzez modyfikację sterowania pompy VP Bosch lub Lucas -modułem do TDI. Modyfikowane są ww. parametry oraz dodatkowo charakterystyka ciśnieniowa turbiny. Oczywiście w dieslach nie modyfikuje się zapłonu :-). Zużycie paliwa spada o ok. 5% dla turbodiesli (Moduł do TDI, HDI, JTD, VW PD - pozostaje bez zmian) i wzrasta o ok. 10% dla silników benzynowych turbodoładowanych.

tekst pobrany ze strony [link widoczny dla zalogowanych]
Wto 10:28, 22 Maj 2007 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum - WILD POWER - Strona Główna » Nowinki i akcesoria tuningowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin